Nyhetsbrev för sport – att vara uppdaterad och att uppdatera

Det är något med sport. Jag tänker då inte främst på utövandet av sport, utan mer iakttagandet eller deltagandet från sidan, som man också kan kalla det. Sport har en stark tendens att föra människor samman. Inte minst när det gäller större mästerskap, såsom OS eller världsmästerskap av olika slag.

Att följa med i vad som händer i sportvärlden är till viss del viktigt för allmänbildningen, men främst är det ett nöje, som dock icke ska ringaktas. Det är inte helt lätt att hålla sig uppdaterad. Därför kan det vara bra att ta del av olika utskick och nyhetsbrev som görs. Exempelvis kan man ta del av nyhetsbrev genom de stora nyhetstidningarna, såsom Dagens Nyheter och Svenska Dagbladet. De har nyhetsbrev som gäller specifikt för sport.

Vill man vidga sina vyer så kan man kolla in nyhetsbrev även från internationella nyhetstidningar, såsom New York Times eller Washington Post. Just dessa exempel fokuserar sannolikt mer på sporter som är populära just i USA, såsom amerikansk fotboll, basket, rugby. Så kan man tänka när man väljer från vilken källa man önskar få sina nyhetsbrev om sport. Är man exempelvis intresserad av kricket kan det vara klokt att anmäla sig till ett nyhetsbrev om sport från en engelsk eller australisk nyhetstidning.

Tiderna vi lever i är fulla av möjligheter att ta del av information från alla världens hörn. Nyhetsbrev brukar vara enkla att avregistrera sig från. Längst ned brukar det finnas ”avregistrera” eller ”unsubscribe” att klicka på. Många sajter är bra på att få en som konsument att uppge sin e-postadress. Så det är lätt att dra på sig olika typer av utskick som man snart inser att man egentligen inte vill ha. Men i de flesta fall brukar detta som sagt inte vara något problem att avsäga sig ifrån.

Vill man själv starta upp utskick av nyhetsbrev, exempelvis om man själv är journalist eller av någon anledning vill hjälpa andra att hålla sig uppdaterade inom något område, exempelvis något inom sport, så finns det gott om aktörer som hjälper till med detta. Ett exempel på detta är paloma.se som hjälper till med nyhetsbrev och e-marknadsföring. Andra exempel på liknande sajter är spready.se och quicknet.se.

Innan man själv tar på sig rollen att hålla andra informerade och uppdaterade så är det viktigt att se över så att man själv är tillräckligt informerad och har effektiva sätt att själv hålla sig uppdaterad. Ett tips är att göra en ordentlig genomsökning av de nyhetskanaler som redan finns inom det som du önskar skapa ett nyhetsbrev om. Mycket information finns redan. Så det gäller att stå ut från mängden. Det är inte de stora sakerna som gör det, utan många gånger handlar det om att hitta sin egen twist på det man skriver om. Om man exempelvis vill göra ett nyhetsbrev som fokuserar på gamla brittiska sporter som exempelvis kricket, så kan twisten vara att man dessutom fokuserar på mode och livsstil inom kricket. Vem vet, det kanske blir ditt nyhetsbrev som gör kricket-modet till nästa stora strömning inom mode.

Möjligheterna är obegränsade, både för dig som vill hålla dig själv uppdaterad, men lika mycket för dig som önskar hålla dig uppdaterad i syfte att informera andra.